המזון אותו מנועי החיפוש אוהבים הוא טקסט, והרבה טקסט. בעיני מנועי חיפוש אתר בעל תוכן טוב הוא:
1. אתר המכיל יותר דפי מידע
2. הדפים באתר מכילים יותר תוכן ייחודי ואיכותי
3. התוכן בדפי המידע ברור וממוקד.
ככל ששלושת התנאים הללו יתקיימו בצורה טובה יותר, כך ירבו סיכויי האתר להופיע גבוה בתוצאות מנועי החיפוש.
בניית תוכן רווי מילות מפתח
בנייה נכונה של תוכן האתר תשלב בין תוכן אמיתי ומועיל למשתמש לבין רוויה נכונה של מילות מפתח בתוך הטקסט. מילות המפתח יהיו פזורות לכל אורך הטקסט, ויש לוודא כי הן יהיו קיימות גם בסוף הדף. עם זאת, הימצאות מילות המפתח בראש הדף היא החשובה ביותר.
פיזור התוכן מן הגדול לקטן
את תוכן האתר כדאי לבנות במבנה היררכי המכתיב למעשה את מבנה האתר- מן הגדול אל הקטן. הכוונה היא שאת הנושאים הגדולים ביותר ממקמים בדף הבית, נושאים ברמת חשיבות פחותה בדפים הראשיים של האתר, ואת הנושאים השוליים יותר בדפים שמתחת. עם זאת, כדאי להימנע מיצירת היררכיה בה יש יותר מדי רמות של נושאים - שלוש רמות יהיו בהחלט מספקות.
דוגמא לשלוש רמות:
בונבונים -> בונבונים כחולים -> רכישת בונבונים כחולים
בניית תוכן כאסטרטגיה
לעיתים אנו שוכחים כי המטרה העיקרית שלנו היא להשאיר את הגולשים באתר, ואיזו דרך טובה יותר יש מאשר לספק להם את מה שהם מחפשים? אם יש לכם באתר תוכן רב, אז הסיכוי שבין הדפים השונים יהיה גם מה שהמשתמש מחפש יהיה גבוה יותר.
הוספת תוכן לאורך זמן
נראה כי מנועי החיפוש נוטים לבקר יותר באתרים בהם התוכן מתעדכן בצורה שוטפת (זה גם די הגיוני...). לכן, אסטרטגיית הוספת תוכן בה אתם מוסיפים כל כמה ימים עמוד אחד של מידע לאתר היא האסטרטגיה המנצחת. במקביל, כדאי לעבור ולעדכן את דפי האתר הקיימים מדי פעם, אפילו עדכונים קטנים, כדי להראות למנועי החיפוש שדפים אלו הם דפים "חיים".
מדידת רמת האופטימיזציה של תוכן הדף
מספר הפעמים בו מופיעה מילת מפתח בתוכן הדף משפיעה על שלושה מדדים עיקריים:
1. צפיפות - Density
כאשר לוקחים את מספר הפעמים בו מופיעה מילת מפתח מסויימת, ומחלקים במספר המילים הכולל בדף, מקבלים את הצפיפות של מילת המפתח. מקובל לחשוב כי צפיפות של 3%-7% (כלומר - 3-7 חזרות על מילת המפתח על כל 100 מילים בדף) היא המיטבית, אך לכל מקדם אתרים יש את הדעה שלו. צפיפות גבוהה מדי עלולה להפעיל מסנן זבל (Spam Filter) שעלול לגרום לדחיקת הדף מטה בתוצאות החיפוש.
2. סמיכות וסדר - Proximity and Order
במידה ומדובר בצירוף מילות מפתח (יותר ממילה אחת), אז יש חשיבות גבוהה מאד לכך שהמילים יופיעו כשהן סמוכות אחת לשניה עד כמה שניתן, ושיופיעו בסדר הנכון.
3. חשיבות - Prominence
ככל שמילות המפתח מרוכזות בחלק העליון של הדף, כך עולה חשיבות המילה. כמו-כן חשוב אם הן מופיעות בחלק בראשון של התגים השונים (Title, Hx, וכו') ובחלק הראשון של פסקאות בטקסט.
ממה להימנע?
ישנם מספר דברים מהם כדאי להימנע בעת בניית תוכן חדש לאתר שלכם:
1. כפילות בתוכן הדף
אם בכוונתכם להגדיל את מספר הדפים באתר על ידי יצירת עותקים של אותו דף, או עותקים של דפים מאתרים אחרים, אז דעו כי מנועי החיפוש יודעים לזהות מצבים בהם ישנם מספר דפים בעלי תוכן זהה לחלוטין א ו כמעט זהה. במצב כזה יבטלו המנועים את אחד מן הדפים, וישאירו את השני. הבעיה במצב זה היא כי לבעל האתר אין שליטה על איזה מבין הדפים ישאר ואיזה יבוטל.
2. דפים שונים עם אותה כותרת
אל תהיו עצלנים! תנו לכל דף באתר Title ייחודי משלו. אם הבעיה נובעת מכך שהמערכת שלכם דינמית, ויוצרת את הדפים באופן אוטומטי, שווה להשקיע את הזמן והכסף כדי לתקן זאת. לעיתים קרובות הבעיה היא כי מי שכתב את המערכת פשוט לא היה מודע לחשיבות הנושא. השתדלו לתת לכל דף גם תג מטה Description שונה, למרות שזה הרבה פחות חשוב.
3. תשומת לב לאותיות חיבור
בעברית קיימות מספר אותיות אותיות יחס (החצר, לבית, שאומר, הגדול, מכאן). המילה החצר לדוגמא, שונה מהמילה חצר בעיני מנועי החיפוש, ולכן יש לשים לב כי המילים מופיעות בתוכן של האתר שלכם כשהן ללא תוספות לא רצויות.
1. אתר המכיל יותר דפי מידע
2. הדפים באתר מכילים יותר תוכן ייחודי ואיכותי
3. התוכן בדפי המידע ברור וממוקד.
ככל ששלושת התנאים הללו יתקיימו בצורה טובה יותר, כך ירבו סיכויי האתר להופיע גבוה בתוצאות מנועי החיפוש.
בניית תוכן רווי מילות מפתח
בנייה נכונה של תוכן האתר תשלב בין תוכן אמיתי ומועיל למשתמש לבין רוויה נכונה של מילות מפתח בתוך הטקסט. מילות המפתח יהיו פזורות לכל אורך הטקסט, ויש לוודא כי הן יהיו קיימות גם בסוף הדף. עם זאת, הימצאות מילות המפתח בראש הדף היא החשובה ביותר.
פיזור התוכן מן הגדול לקטן
את תוכן האתר כדאי לבנות במבנה היררכי המכתיב למעשה את מבנה האתר- מן הגדול אל הקטן. הכוונה היא שאת הנושאים הגדולים ביותר ממקמים בדף הבית, נושאים ברמת חשיבות פחותה בדפים הראשיים של האתר, ואת הנושאים השוליים יותר בדפים שמתחת. עם זאת, כדאי להימנע מיצירת היררכיה בה יש יותר מדי רמות של נושאים - שלוש רמות יהיו בהחלט מספקות.
דוגמא לשלוש רמות:
בונבונים -> בונבונים כחולים -> רכישת בונבונים כחולים
בניית תוכן כאסטרטגיה
לעיתים אנו שוכחים כי המטרה העיקרית שלנו היא להשאיר את הגולשים באתר, ואיזו דרך טובה יותר יש מאשר לספק להם את מה שהם מחפשים? אם יש לכם באתר תוכן רב, אז הסיכוי שבין הדפים השונים יהיה גם מה שהמשתמש מחפש יהיה גבוה יותר.
הוספת תוכן לאורך זמן
נראה כי מנועי החיפוש נוטים לבקר יותר באתרים בהם התוכן מתעדכן בצורה שוטפת (זה גם די הגיוני...). לכן, אסטרטגיית הוספת תוכן בה אתם מוסיפים כל כמה ימים עמוד אחד של מידע לאתר היא האסטרטגיה המנצחת. במקביל, כדאי לעבור ולעדכן את דפי האתר הקיימים מדי פעם, אפילו עדכונים קטנים, כדי להראות למנועי החיפוש שדפים אלו הם דפים "חיים".
מדידת רמת האופטימיזציה של תוכן הדף
מספר הפעמים בו מופיעה מילת מפתח בתוכן הדף משפיעה על שלושה מדדים עיקריים:
1. צפיפות - Density
כאשר לוקחים את מספר הפעמים בו מופיעה מילת מפתח מסויימת, ומחלקים במספר המילים הכולל בדף, מקבלים את הצפיפות של מילת המפתח. מקובל לחשוב כי צפיפות של 3%-7% (כלומר - 3-7 חזרות על מילת המפתח על כל 100 מילים בדף) היא המיטבית, אך לכל מקדם אתרים יש את הדעה שלו. צפיפות גבוהה מדי עלולה להפעיל מסנן זבל (Spam Filter) שעלול לגרום לדחיקת הדף מטה בתוצאות החיפוש.
2. סמיכות וסדר - Proximity and Order
במידה ומדובר בצירוף מילות מפתח (יותר ממילה אחת), אז יש חשיבות גבוהה מאד לכך שהמילים יופיעו כשהן סמוכות אחת לשניה עד כמה שניתן, ושיופיעו בסדר הנכון.
3. חשיבות - Prominence
ככל שמילות המפתח מרוכזות בחלק העליון של הדף, כך עולה חשיבות המילה. כמו-כן חשוב אם הן מופיעות בחלק בראשון של התגים השונים (Title, Hx, וכו') ובחלק הראשון של פסקאות בטקסט.
ממה להימנע?
ישנם מספר דברים מהם כדאי להימנע בעת בניית תוכן חדש לאתר שלכם:
1. כפילות בתוכן הדף
אם בכוונתכם להגדיל את מספר הדפים באתר על ידי יצירת עותקים של אותו דף, או עותקים של דפים מאתרים אחרים, אז דעו כי מנועי החיפוש יודעים לזהות מצבים בהם ישנם מספר דפים בעלי תוכן זהה לחלוטין א ו כמעט זהה. במצב כזה יבטלו המנועים את אחד מן הדפים, וישאירו את השני. הבעיה במצב זה היא כי לבעל האתר אין שליטה על איזה מבין הדפים ישאר ואיזה יבוטל.
2. דפים שונים עם אותה כותרת
אל תהיו עצלנים! תנו לכל דף באתר Title ייחודי משלו. אם הבעיה נובעת מכך שהמערכת שלכם דינמית, ויוצרת את הדפים באופן אוטומטי, שווה להשקיע את הזמן והכסף כדי לתקן זאת. לעיתים קרובות הבעיה היא כי מי שכתב את המערכת פשוט לא היה מודע לחשיבות הנושא. השתדלו לתת לכל דף גם תג מטה Description שונה, למרות שזה הרבה פחות חשוב.
3. תשומת לב לאותיות חיבור
בעברית קיימות מספר אותיות אותיות יחס (החצר, לבית, שאומר, הגדול, מכאן). המילה החצר לדוגמא, שונה מהמילה חצר בעיני מנועי החיפוש, ולכן יש לשים לב כי המילים מופיעות בתוכן של האתר שלכם כשהן ללא תוספות לא רצויות.
אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.
http://www.seoisrael.co.il
http://www.seoisrael.co.il